11. Goddelijk - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu 11. Goddelijk - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu

11. Goddelijk

Door: Vivian Janssen

Blijf op de hoogte en volg Vivian

04 April 2010 | Ghana, Kumasi

“You are the one”, zei de Ghanees die me mijn 138ste (het kan ook 139ste zijn, hoor) huwelijksaanzoek sinds mijn aankomst in Ghana deed, “God must have send you to me”. Toen ik dit aan één van de nurses in het ziekenhuis vertelde sloeg ze van plezier op mijn roodverbrande schouders. Pijnlijk. “O sorry, but Jesus’ blood will heal you”, was haar antwoord op mijn verbeten gezicht. Bij het openen van mijn mailbox enkele uren later trof ik een email aan van Osam, my best friend from the internetcafé (zijn woorden), welke afgesloten werd met het-goede-oude “God bless you”. Het geloof van de Ghanese bevolking is ongelooflijk onuitputtelijk.

“Who will give us hope on this Christmas.. eh, sorry Easterday?!”, roept de pastor door de kerk. Een foutje dat enkel in Afrika gemaakt kan worden, naar ik aanneem dat het met Kerstmis ook 43 graden, zonnig en windstil is. Maar het deert de mensen in het afgeladen gebouw niet. In koor roepen ze A-MEN, zo stellig, daar kunnen ze in de Heilige Blasius te Heinkenszand nog een puntje aan zuigen. En dan barst het feest los. De vrouwen zwieren hun zakdoek in rondjes boven hun hoofd, dansen in het rond, zingen luid alle halleluja’s mee. Bij de communie krijgt iedereen een shotglaasje wijn. Hoewel het alcoholvrij is, lijkt de menigte nog vrolijker te worden. Mannen draaien met hun heupen zoals alle vrouwen in Nederland samen nog niet kunnen. Tussen al deze drukte haalt een mevrouw haar linkerborst uit haar blouse (om haar dochtertje borstvoeding te geven hoor, zo’n wild feestje is het nou ook weer niet). Door mijn hoofd spookt maar één vraag; waarom zou je in ’s hemelsnaam naar de kroeg gaan, als je ook gewoon naar de kerk kan? Kiekieris op 2e Kerstavond is er niets bij, weet je.

Eén vrouw in het bijzonder trekt mijn aandacht. Ze staat enkele meters verderop met haar handen in de lucht, deint mee op de maat van de muziek, zingt. En ze straalt. Ze straalt zoals ik nog weinig mensen heb zien stralen. De levenslust, kracht en het geluk is te lezen in haar ogen. Als ik míjn ogen eindelijk van haar kan losrukken zie ik dat de ogen van de man naast me precies het zelfde uitstralen. En die van de vrouw naast hem ook. En die ene die daar zo wild met haar heupen staat de draaien, die straalt ook al zo. In één klap wordt me duidelijk waarom het geloof in Ghana zo’n grote rol speelt. Het maakt mensen gelukkig en dat is mooi.

PS. Bewaren jullie een paaseitje voor me? Ik mis ze een beetje.

  • 04 April 2010 - 16:32

    Willemijn:

    Ohh viefje, zo'n mooi stukje!!

  • 04 April 2010 - 16:32

    Willemijn:

    Je beste tot nu toe!!!

  • 04 April 2010 - 17:26

    Willemien:

    Heftig, kiekieris in de kerk. Gnagna nou ik denk dat jij nog heel wat in te brengen heb bij de heilige blasius kerk inderdaad, misschien kan je het bij het jongerenpastoraat erin gooien ;) En dan laat je iedereen massaal hun tiet uit hun truitje zwaaien :D

  • 04 April 2010 - 19:46

    Peter:

    Opeens kreeg ik allemaal reisverslagen van je in m'n mailbox en moest er dan ook op die wijze achter komen dat je in Ghana zit! Ik lees ze met veel plezier vanaf no. 1, en ik hoop dat je dit tempo met nieuwe blogs posten vol kan houden!

    Nou hebben we elkaar al een tijd niet gesproken, maar toch wil ik je alsnog heel veel plezier, succes, sterkte en nog van alles positiefs wensen!

    En ik ben het met Willemijn eens, dit is je beste tot nu toe :D

    groetjes,

    Peter (die lange uit Middelburg)

  • 04 April 2010 - 20:58

    Anne :

    Je schrijft zo fijn en mooi Vief! En ik zal een paaseitje voor je bewaren, moet je 'm wel komen halen in Amersfoort. ;-)

    Belde jij mij net? Ik wilde opnemen en toen viel mijn telefoon uit! Mail me zsm! Weet namelijk niet hoe duur bellen is? Want ik ben behoorlijk blut. Het was in ieder geval een heel lang telefoonnummer.

    Doe rustig aan liefjeViefje! Xxx

  • 05 April 2010 - 08:40

    Sarah:

    Hee Vief,
    wat leuk om je verhalen te lezen (en Willemiens reactie! hahahaha). Onze paasmis vanochtend in de kerk kon inderdaad niet aan jou zwierige ervaring tippen. Maarruuu 138 aanzoeken (of 139 natuurlijk), ik hoop dat je een weloverwogen keuze maakt. Nou, houd ons up-to-date. We smullen van je verhalen. Groetjes Sarah

  • 05 April 2010 - 13:04

    Kier:

    heey vief, nice stukje :) naar welke kerk ben je geweest?? Hoop dat alles ok is..Groetjes aan Osam en aan de fam. Weet jij wanneer Mephia jarig is?? Kun je het me laten weten? moet namelijk ergens deze maand zijn :)! Spreek je snel! KUs

  • 07 April 2010 - 18:02

    Tante Leonie:

    Vivian ook wij genieten
    met volle teugen vanjouw prachtige verslagen.
    Enne... overblijven hoef
    je zeker niet!
    Wat beleven de Ghanezen
    hun geloof met een gewel-dig enthousiasme.Dat is zo je schrijft heel mooi.
    Voor je verdere verblijf
    nog alle goeds gewenst.

    Dag Vivian
    Liefs van Kees en Leonie

  • 15 April 2010 - 09:15

    Mandy :

    Heeeej Vivian,

    Net even 2 van je verhaaltjes gelezen; erg leuk! Je schrijft mooi! Ga de andere zeker ook nog een keer lezen.. ;)

    Succes, en hopelijk ook een beetje plezier, op je laatste werkdaagjes en zie je vanavond bij het zwembad!

    Liefss

    Ps: en natuurlijk alvast heeeeeeeeeel superveel plezier gewenst op je (Lees: jullie) reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Vivian

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 50623

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 27 November 2017

Op avontuur in Afrika

16 Maart 2014 - 16 April 2014

Met de rugzak door Indonesie

31 Oktober 2011 - 24 December 2011

Zuidoost-Azie ontdekken

13 Februari 2010 - 08 Mei 2010

Baby'tjes vangen in Ghana

Landen bezocht: