10. Ghanese manieren - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu 10. Ghanese manieren - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu

10. Ghanese manieren

Door: Vivian Janssen

Blijf op de hoogte en volg Vivian

29 Maart 2010 | Ghana, Kumasi

In Ghana is je linkerhand onrein. Met deze hand mag je dus geen voedsel naar je mond brengen, zwaaien of spullen aan iemand anders geven. Aan je eten ruiken is onbeschoft; je controleert immers of het niet bedorven is. Roken is niet geaccepteerd. De sigarettenrook vervuilt de lucht. En natuurlijk is het in Ghana niet gepast je knieën, dijbenen, rug of buik ontbloot te laten want euh.. dat is niet gepast.
Ongeschreven regels over zaken waar je in Nederland niet eens bij stil staat. Ik moet toegeven heus wel eens te fluisteren dat “die er écht ordinair bijloopt” in de combinatie bimbo-rok en te-kort-hempje en een gat in de lucht sprong bij het rookverbod in de kroeg (het is waar; roken vervuilt de lucht), maar allez; het is gewoon algemeen geaccepteerd.

Ik ben te gast, dus ik pas me aan. Ik doe alles met mijn rechterhand (dat deed ik toch al), ruik niet aan mijn eten (maakt niet uit, zo lekker is het hier toch niet), draag wat langere broeken en rokken (ik vind mijn benen toch niet bimbo-rok-waardig) en rook niet (weer een verslaving minder – haha, goede grap Vief).
Volkomen Ghana-beschaafd stap ik ’s morgens vroeg de trotro in. De keurige mevrouw voor me steekt zonder gêne haar wijsvinger tot en met het tweede kootje in haar rechterneusgat en begint eens flink te roeren. De jongen die rechts naast me zit graait en krauwt in zijn kruis, niet eens stiekem maar volledig openbaar. De mate wil dat ik betaal en maakt dat kenbaar door “psstpsst” naar me te sissen, waarna hij een inhalig gebaar met z’n arm maakt. Het meisje rechts naast me drinkt in onwaarschijnlijk tempo een plastic zakje water leeg en gooit de verpakking achteloos uit het raam. Tien minuten later stap ik uit. Nog voordat de mate de deur van het busje terug dichttrekt maakt hij een schrapend geluid vanuit zijn keel, alsof hij zijn longvocht naar boven wil werken. Een grote rochel belandt op straat, de trotro rijdt toeterend weg.

De hamvraag van vandaag: ben ik nou gek, of overschrijden de Ghanezen echt al onze ongeschreven regels?

  • 29 Maart 2010 - 09:18

    Lejon:

    Het zijn barbaren, dat zijn het!

  • 29 Maart 2010 - 09:18

    Maite:

    hahah!! geweldig :-)

    viviannetje toch, wat een schrijftalent heb je !!

    -xxx-

  • 29 Maart 2010 - 09:31

    Anita:

    Dit is geen toeval! Ik draag vandaag mn befaamde bimborok:') Op die manier heffen de culturen elkaar weer een beetje op he;)

  • 29 Maart 2010 - 09:33

    Simone:

    Zeg.....

    Wanneer komt je 1-ste boek uit????

    Leuk om je belevenissen op afstand 'mee' te maken

  • 29 Maart 2010 - 10:34

    Marjet:

    wat is een bimborok en kan dat nog boven de 50?

  • 29 Maart 2010 - 12:09

    Hoi Vivian:


    Wat een cultuur tjonge tjonge je ziet en hoort veel vivian.
    Is zo'n rok misschien ook iets voor mij heb geen idee hoe die er uit ziet!!

    Groetjes,Corrina

  • 29 Maart 2010 - 12:34

    Arko:

    Wat vinden ze van boeren en scheten???

  • 29 Maart 2010 - 14:20

    Willemijn:

    Leuk leuk!!! =D

  • 31 Maart 2010 - 16:57

    Je Oude Heer:

    ’s Lands wijs, ’s lands eer, Viefje. Roken en milieu even buiten beschouwing gelaten:
    Wat opvalt is dat de Ghanese taboes zijn gekant tegen ijdelheid en onze westerse tegen het effectief bestrijden van lichamelijke ongemakken. In deze kwestie krijgen de Ghanezen mijn sympathie.
    Zeker, het straatbeeld in Ghana is niet altijd okselfris, maar ook in Nederland lopen mij de rillingen regelmatig over de rug bij de aanblik van zo’n net-een-maatje-te-grote/brede schaamteloze schaamlap die jij “bimborok” noemt... en ik kan toch wel wat hebben. Laat dit Anita, Marjet en Corrina overigens vooral niet weerhouden…
    Ik denk dat Arco’s vraag hiermee ook wel is beantwoord.

    Moi

  • 01 April 2010 - 19:17

    Vanessa De Bock:

    Het is zooo verschrikkelijk herkenbaar en waar, ik word er gelijk nostalgisch van...Nogmaals, je schrijft erg goed, als de verloskundekriebel ooit uitgewerkt is, heb je nog steeds een plan B! Doe zo voort ;-) en tot nader verslag.

    Vanessa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Vivian

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 850
Totaal aantal bezoekers 50619

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 27 November 2017

Op avontuur in Afrika

16 Maart 2014 - 16 April 2014

Met de rugzak door Indonesie

31 Oktober 2011 - 24 December 2011

Zuidoost-Azie ontdekken

13 Februari 2010 - 08 Mei 2010

Baby'tjes vangen in Ghana

Landen bezocht: