12. Alles heeft een ritme - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu 12. Alles heeft een ritme - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu

12. Alles heeft een ritme

Door: Vivian Janssen

Blijf op de hoogte en volg Vivian

16 April 2010 | Ghana, Kumasi

Iedere morgen om half 7 gaat mijn wekker, maar ik ben eigenlijk altijd al om 6 uur wakker. In pyjama, op mijn slippertjes en met een emmer in mijn hand loop ik naar buiten om water te gaan halen. Ik voer het al eerder beschreven doucheritueel uit, waarna mijn ontbijt wordt geserveerd. Boterham met ei en een beker warme chocolademelk, vaste prik. Vervolgens pak ik mijn tas in, roep naar niemand in het bijzonder “See you this afternoonnnn!!!” en maak mijn tien minuten wandelingetje naar de trotro. Met ietwat gezonde tegenzin groet ik iedereen die het ook al eerder beschreven “Obruni” naar me roept, terug. Om 8 uur start mijn shift in het ziekenhuis en om 2 uur ga ik weer op huis aan, soms met een korte tussenstop in het internetcafé. Ik vertel Auntie Grace en de nurses over mijn belevenissen op de verlosafdeling, was mijn kleding (met de hand!) en ga vervolgens lekker buiten in de schaduw zitten met een goed boek.
Mijn Ghanese leven gaat z’n gangetje. Ik ben aardig ingeburgerd, al zeg ik het zelf. Ik weet dat de taxichauffeur me teveel geld aftroggelt als hij me 6 cedi vraagt voor het ritje naar New Suame en roep volledig Ghanees“EIH! (de uitspraak houden jullie van me tegoed), are you crazy?! Other drivers just ask me three cedi!”, waarna hij me voor het respectabele bedrag van 4 cedi thuisbrengt. Ik slik mijn fufu door zonder te kauwen, kan tot tien tellen in Twi (en persen! persen! roepen), eet rijst met mijn handen, schil een mango met mijn tanden en heb mijn wandelsnelheid gehalveerd (hoewel ik dan nog twee keer zo snel loop als de gemiddelde Ghanees). Dat ongegeneerd in mijn neus peuteren is eigenlijk ook alleen maar praktisch.

Over drie weken stap ik in het vliegtuig naar Nederland, met 41 bevallingen op de teller. Jawel, quotum gehaald. Afgelopen week heb ik tot mijn grote spijt alweer een toefje van het Europese ritme kunnen proeven, deadlinestress! Nee, daar heb ik absoluut geen heimwee naar. Hoewel ik Kumasi, het ziekenhuis en de bevolking (ik citeer Gerrit-Jan: “Kút Ghanezen!”) regelmatig vervloekt heb, kan ik alleen maar blij zijn dat ik de stap genomen heb om drie maanden naar Afrika te vertrekken. Misschien een kleine illusie armer maar wel een onwerkelijk mooie ervaring rijker. Ik had het voor geen goud willen missen.

Morgen begint mijn ontdekkingstocht door Ghana. Ik ga in een kano tussen de nijlpaarden varen, olifanten spotten en biertjes drinken in Tamale. Watervallen zoeken, de hoogste berg van het land beklimmen en totaal los op het deer-hunt festival in Winneba. Vervolgens vereer ik het regenwoud en de slavenforten met een bezoekje, chill ‘m een beetje in een beachresort om daarna richting het vliegveld (en dus Emsterdêm) te vertrekken. Ik word er haast jaloers op mezelf van.
Ik verwacht dat het updaten van mijn blog moeilijk gaat worden, dus bij deze wil ik iedereen héél erg bedanken voor alle leuke, lieve, grappige en complimenteuze reacties op deavonturenvanvivian. Het was zalig te lezen dat er zo met me meegeleefd is. Acht mei proost ik met een Juupje in La Strada op deze geweldig tijd, wie doet er mee?

  • 16 April 2010 - 15:50

    Lejon:

    Vivian... Awesomesauce!

    Begin een beetje jaloers te raken na het lezen van deze niceheid.

  • 16 April 2010 - 16:37

    A3:

    Klinkt allemaal wel relax, vooral je laatste dagen daar dan. Enjoy!

  • 16 April 2010 - 17:03

    Hanny:

    Geweldig hoe jij je stage daar heb doorgebracht. Geniet van de kanotocht tussen de nijlpaarden en olifanten. Wat een avontuur ik ga je verhalen missen. Weet trouwens niet eens of je nog terug naar
    Ter Valcke komt.
    groetjes Hanny

  • 16 April 2010 - 19:11

    Willemijn:

    Ich bin dabei!!

  • 16 April 2010 - 19:23

    Peetoompje:

    Dappere Vivian, ik proost op je meid. Pas goed op je zelf de laatste weken en kom weer heel thuis.

    Nog een heel plezierige tijd gewenst en tot ziens straks.

  • 16 April 2010 - 21:57

    Eveline :

    Hé Vivian,
    Wat leuk om weer een Afrika verhaal van je te lezen, kijk er altijd erg naar uit.
    Een boterham met ei en een beker warme chocolademelk lijkt mij nou niet echt zo'n geweldige combinatie, maar op den duur raakt je maag daar denk ik wel aan gewend. Geniet nog even van je grote avontuur en de ondekkingstocht door Ghana. Have fun! Liefs Eveline

  • 16 April 2010 - 22:44

    Mirte:

    Vivian, je bent fan-tas-tisch. Ontzettend goed gedaan! Heb met veel plezier je blogs gelezen en wil jou nog heel erg veel plezier wensen de komende weken. Dat kan niet anders dan een prachtige tocht worden.

    x Mirte

  • 17 April 2010 - 17:25

    Claudia:

    Heej Viv!
    Weer een mooi verhaaltje!! Ben benieuwd naar de real time stories als je weer terug bent!
    Heeel veel plezier op je vrije tijdsavonturen in Ghana en GENIET ervan!!!
    Xx claudia

  • 17 April 2010 - 19:02

    Bas En Jose:

    Hoi Vivian,
    We gaan je verhalen missen en we kijken nu al uit naar de hele bundel en je verhalen live. Heb je een foto van je "ontvlechting", dat zal me een krullenbol zijn zeg!
    41 bevallingen in een totaal andere cultuur is een rijke ervaring. We wensen je een heel goede en mooie afsluiting van deze periode toe. Dapper wat je allemaal hebt ondernomen! Een tijd die je nooit zult vergeten. Geniet van je resterende vakantie en kom gezond weer terug.

  • 18 April 2010 - 07:21

    Anne :

    Viefje, ik ben trots op je! Je hebt zo geweldig gedaan daar. :-D En fijn om te lezen dat je het zelf ook een mooie ervaring vindt en vond.

    Heeel veel plezier met het reizen en genietgenietgeniet!

    Xxx

  • 18 April 2010 - 18:33

    Muriel:

    Haha weet je het nog, stage lopen in het Jan Palfijn ;-), dan is dit wel even wat anders maar vast een onvergetelijke en leerzame ervaring voor je! Heel veel plezier nog met je ontdekkingstocht en uiteraard 'sterkte' bij terugkeer, want wellicht is de cultuurshock terug in het Belgische (NL) wel groter dan toen je in Ghana kwam. Succes met de laatste loodjes! Groetjes Muriel Mudde

  • 20 April 2010 - 10:49

    Tante Trees:

    Vief je hebt het daar top gedaan.
    Ga lekker genieten van een wel verdiende vakantie. Ik ga je vehalen missen maar ik zal blij zijn als je weer veilig in ons kikkerlandje zal zijn. Liefs vanuit Amsterdam

  • 20 April 2010 - 13:16

    Eline:

    hej vivian,

    Geniet van je laatste weken daar! Ik heb met plezier vanuit Londen je verhalen gelezen!
    tot in België

  • 23 April 2010 - 11:38

    Leentje:

    Hej Vief,
    Misschien lees je het niet op tijd, maar ik wilde jou in ieder geval van harte feliciteren met je verjaardag! Maak er een feestje van en een hele mooie reis!

  • 24 April 2010 - 17:21

    Corrina:

    Hoi Vivian,
    Wij hebben erg genoten van je belevenissen en dat je dit zo prachtig kan beschrijven geweldig!!
    Wij hopen dat je nog even lekker kan genieten van al het moois, voor dat je weer naar Heinkenszand komt,tot gauw x de Grimmetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Vivian

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 50628

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 27 November 2017

Op avontuur in Afrika

16 Maart 2014 - 16 April 2014

Met de rugzak door Indonesie

31 Oktober 2011 - 24 December 2011

Zuidoost-Azie ontdekken

13 Februari 2010 - 08 Mei 2010

Baby'tjes vangen in Ghana

Landen bezocht: