5. Onwerkelijk mooi - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu 5. Onwerkelijk mooi - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu

5. Onwerkelijk mooi

Door: Vivian Janssen

Blijf op de hoogte en volg Vivian

30 November 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

We maken een reis door de tijd en vliegen naar 3011. Het mag ook een paar honderd jaar later zijn. Er is een muur gebouwd om Goes, de metropool van Zeeland. Alle woonhuizen zijn verwaarloosd, vervallen en afgebroken. Alleen de kerken staan nog overeind en worden door enthousiaste Franse archeologen stevig gerestaureerd. Busladingen toeristen, uit elk denkbaar land worden hier door bussen (goh) gedropt. Ze roepen 'Oeh!' en 'Ah!' en 'Wie heeft dat bedacht?' en 'Wie heeft dat gemaakt?', terwijl ze met open mond naar de Maria Magdalenakerk – of beter nog; de Ontmoetingskerk staren. Drieentwintigjarige, brildragende avonturiertjes (slechts 159 centimeter lang) worden ruw aan de kant geduwd voor het maken van de beste foto's – die Japanners ook altijd.

Zie je het voor je? Nee? Mooi, ik ook niet. De afgelopen dagen is mij flink duidelijk geworden waarom het Koninkrijk der Nederlanden bekend is om tulpen, wiet en – volgens de Aziaten ‘fery good footboll’. En door niet architectuur.

Angkor Thom is een tien vierkante kilometer (!!!) grote stad – volgens Rick is dat te vergelijken met Goes. Ik hoop het maar, anders heb ik zojuist een flinke flater geslagen in de eerste alinea. Zoals je zult begrijpen komen hier busladingen toeristen op af. En niet alleen op Angkor Thom. In het gebied dat nog veertig keer (!!!) zo groot is liggen heel wat temples en/of ruines verspreid, die met zeer veel bezoekjes vereerd worden. Iedereen roept ‘Oeh!’ en ‘Ah!’ en ‘Wie heeft dat bedacht?’ (een hele hoop koningen – zie ik onze Bea nog niet doen) (waarom eigenlijk niet? we betalen haar toch genoeg?) en ‘Wie heeft dat gemaakt?’ (slaven – maar ach, je hebt sierpaarden en werkpaarden). Indrukwekkend. Echt.

Hoewel ik niets heb bijgedragen aan al dit moois (behalve een behoorlijke hoop dollars om binnen te komen), voel ik me toch de koning te rijk als ik door de tuktuk van tempel naar tempel gereden worden. Prinsheerlijk zak ik achterover en zwaai als een heuse prinses naar de schattigste Cambodjaanse kindjes. Genieten!

  • 30 November 2011 - 15:26

    Je Oma Chrisje:

    Dag Lievertje,Jij geniet wel in het Oosten
    Mooie landen, andere culturen enz. enz.
    Ga zo door.je doet het goed
    Heb je nog last van je allergische aandoenig. Heb je toch goede medicijnen.met een dikke kus wens ik je
    een goed verloop naar je derde land.
    Dag schat goede reis .je oma.

  • 30 November 2011 - 16:51

    Willemijn:

    ´vind ik leuk´

  • 30 November 2011 - 17:13

    Nellie:

    Ha Vivian,

    We genieten weer van je verhalen.
    Als het niks wordt met de gyneacologie
    en baby's op de wereld helpen kun je altijd nog reporter voor een reisbureau worden.
    En wie weet, is een combinatie mogelijk.
    Veel plezier verder; lekker genieten!

  • 30 November 2011 - 17:54

    Tooske:

    Hoi Vivian,
    Je hebt het voor elkaar zie ik in de laatste alinia, Genieten maar!
    Zie weer uit naar je volgende belevenis!

    Groetjes

  • 30 November 2011 - 18:02

    Moi:

    @Elvira
    Naar aanleiding van Viefjes vorige bericht probeerde ik wat damage control te realiseren door een rookgordijn van veel woorden. Wat denk je: joept Elvira ‘m even 300 keer door op Facebook.
    Zoete wraak? Elvira, heb jij soms ook een tattoo?

  • 30 November 2011 - 18:03

    Moi:

    Eigenlijk zijn er nu wel veel mensen tegelijkertijd de globe aan het trotten:
    Ons eigen dappere mokkeltje (www.deavonturenvanvivian.waarbenjij.nu/?page=messages&intTravelId=36820) pluist met behulp van vliegmachine, trein, motorfiets, broemer (haar uitspraak), tuktuk en prauw de verschillen tussen Vietnam, Cambodja en Laos uit.
    Arko (www.ArkoHoondert.com) legt als Conquistador Don Perponcher couchsurfend in één reis allebei de Nieuwe-Wereld-continenten aan zijn voeten.
    En natuurlijk, is er "The Sister Act-Tour of Beauty and Charme" (neen, ik ben het slijmen nog niet verleerd) door Els en Sarah (resp. www.elsdejonge.reismee.nl/ en www.sarahdejonge.reismee.nl/ ) in de landen waar el condor pasa, het neuzenvreugd zijn oorsprong heeft en de lekkerste entrecotes vandaan komen.
    Uit angstig respect voor de Goed Heilig Man voer ik deze kosmopoliet van de buiten-categorie zekerheidshalve nog toe (www.jamin.nl/?gclid=CJ7Toczf1qwCFcWGDgod3V0erA).
    Persoonlijk was ik tot mijn dertigste nauwelijks verder geweest dan het Mariaputje bij Baarsdorp. Ik was er stellig van overtuigd dat het veer van Kruiningen de start van een reis naar de Eeuwigheid was. En (met de koelbox naar) de Kattendijkse Dijk was mijn ultieme vakantiebestemming.
    De exponenten van Generatie Einstein kijken niet door die koker. De wereld is kleiner geworden en daar maken ze graag gebruik van… terecht! Immers, er gebeuren tegenwoordig wel hele rare dingen:
    Nu Zorba niet langer de syrtaki danst maar gewelddadig demonstreert in de straten van Athene, als Nicolaas het kraambed van Carla verzaakt en nu Berlusconi niet langer meer mee-bongabongat op Europees niveau is er toch serieus iets mis met onze wereld. Europa wordt geleidelijk aan op het spoor van het Grote Genoeg gerangeerd. Ik hoop dat de volkeren die jullie op reis treffen er niet weer, zoals altijd, de dupe van worden.
    Vief, Arko, Els en Sarah: Geniet ervan zolang het nog kan. Er is maar één manier die maakt dat je de Vergankelijkheid Aller Dingen kunt voorblijven. Leef je droom terwijl je droomt over je leven. Ervaringen en herinneringen heb je voor altijd. Jullie zijn goed bezig!
    En ook graag weer veilig thuis. Moi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Vivian

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 50642

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 27 November 2017

Op avontuur in Afrika

16 Maart 2014 - 16 April 2014

Met de rugzak door Indonesie

31 Oktober 2011 - 24 December 2011

Zuidoost-Azie ontdekken

13 Februari 2010 - 08 Mei 2010

Baby'tjes vangen in Ghana

Landen bezocht: