6. Portemonnee - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu 6. Portemonnee - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu

6. Portemonnee

Door: Vivian Janssen

Blijf op de hoogte en volg Vivian

08 December 2011 | Laos, Vientiane

Geld maakt niet gelukkig. Maar laten we effe eerlijk wezen. Handig is het wel. En bovendien ook nog eens de reden dat minister de Jager de afgelopen maanden verschillende weekendjes in Brussel heeft doorgebracht. Of het onderwerp in liedjes van ABBA, Madness, the Beatles, (moet ik echt nog doorgaan?) en 50 Cent (hahaha).

Steeds als ik geld ging opnemen in Vietnam schoot er een liedje in mijn bolle koppie. ‘I wanna be a billionaire, so f*** bad’. En niet zonder reden. Wie van jullie kan immers zeggen ooit zes miljoen (in cijfers is het nog indrukwekkender: 6.000.000 !!!) cash in het handje gehad te hebben? ... Ha! Dat dacht ik al!
De pret was eventjes voorbij toen er in Cambodja opeens Amerikaanse dollars uitgespuugd werden door de geldmachine. Ik moest op zoek naar een ander deuntje om te neurien. Inmiddels gearriveerd in Laos en ‘I see my name in shining lights’ (opnieuw). Die Bruno Mars toch, een bron van inspiratie.

Ook al zijn die miljoenen in werkelijkheid ‘slechts’ enkele honderden euro’s, het leven hier doet beseffen dat wij heel hard in onze handjes mogen klappen. Zelfs als we Griekenland moeten redden. Of de euro in het algemeen, als ik zo snel eventjes nu.nl bekijk.
Dat de mensen hier douchen met een emmertje langs de kant van de weg, wonen in bamboehutjes en direct eten gaan kopen van het geld waarmee je een nutteloos vertaalboekje van ze hebt gekocht; dat is soms best confronterend. En toen een jongetje met zijn babyzusje op zijn arm kwam vragen of ik alsjeblieft poedermelk voor hem wilde kopen, had ik het echt eventjes te kwaad.

Maar goed – hoe naar ook; zij moeten niet op 23 december een vliegtuig halen in Hanoi. En tot die tijd allemaal spectaculaire kanotochten of indrukwekkende trektochten maken. Terwijl die al eerder genoemde geldautomaten weigeren die verrekte kippen (daar betalen ze mee in Laos, hilarisch echt) aan ze te geven. Oh my Buddah (dat zeggen ze hier, nog hilarischer), had ik maar naar mijn papa en mama en lief geluisterd (goed lezen; ik zeg dit maar een keer) en eerder geprobeerd een creditcard te regelen. Dat had best wat stressen en budgetteren gescheeld.

PS. Gelukkig is een slimme meid altijd op de toekomst voorbereid. Het zijn dan dikke pakken biljetten (die ik op mijn buik bij me draag – ik lijk wel zwanger), voorlopig ben ik nog niet blut!

  • 08 December 2011 - 12:39

    Bas En Jose:

    Dan is dit een virtuele overval. Maar met respect voor een zwangere dame hoef je daar niet zo bang voor te zijn.
    En we wisten het al Viefje, je hebt verstandige ouders! ook al zeg jij het maar 1 keer,wij bevestigen het wel via het wereldwijdeweb. Voor mensen van jouw leeftijd (breek me de bek niet los) die op avontuur gaan is soms enige overtuigingskracht nodig. Maar je bent nog jong, het komt allemaal goed. Lekker genieten nog even en bij Kerst weer thuis onder de boom.

  • 08 December 2011 - 15:03

    Ronny:

    Hallo Vivian-Marie,
    Ik vind het leuk om je al al een tijdje te volgen, geld maak niet gelukkig, maar is soms wel eens handig.
    Ik ben nooit zover alleen van huis geweest, maar zelfs als ik naar Antwerpen ging had ik meestal enkele biljetten in mijn sok, anders leek ik te zwanger. Gelukkig is de slimme meid weer snel terug en zijn we nieuwsgierig naar je verhalen en plaatjes onder de Kerstboom/stal als het Kerstkindje jarig is. Geniet er nog maar van en met vriendelijke groeten.

  • 08 December 2011 - 18:28

    Willemijn:

    =)

  • 10 December 2011 - 17:34

    Sarah:

    Oh my Buddah, wat moet ik lachen om je verhalen Vief, ook al is de inhoud dan nog zo schrijnend, ik kan het niet helpen. Dat budgetteren is een kenbaar verschijnsel, ook hier in Zuid Amerika aan de orde. Misschien ben jij wel gewoon een beter mens, maar wij kunnen ons zelfs geen poedermelk voor babyzusjes meer veroorloven. Argentinië kent Westerse prijzen, dus stappen we straks maar weer in de meest goedkope bus en proberen we iedereen uit te buiten met onze afding-skills en toveren we overal onze studentenkaart tevoorschijn.. De tijd vliegt voor bij, wij vliegen 4 dagen eerder dan jij terug naar het Nederlandse en ik probeer alvast weer een beetje in te burgeren door via nu.nl de hagel alarmen in Nederland te volgen.. moehaha. Snel terug de zon in om onze gezichtjes de finishing touch te geven voor het shock effect op het vliegveld straks!!
    Geniet nog even zo lang het duurt, de groeten van de campkids (het mag toch niet zo zijn dat de camp-adults meer reageren dan hun kroost..)

  • 10 December 2011 - 23:23

    Camp-adults:

    Zo volgen we jullie via alle uithoeken van de wereld. Omdat dat stel van ons, Beauty en Charme (Wie zei dat ook weer; Moi?) ons zo weet in te pakken, en we meeleven met het budgetteren, gaan ze op onze kosten lekker nog eens uit eten. Argentijnse biefstuk is lekker, schijnt. Wij willen het ook proberen.Terwijl de studentenkaart wonderen doet (of niet). Moi en zijn (ook ons) lief hebben ons uitgenodigd voor Oudjaar. We gaan daar graag op in. We hopen je daar te ontmoeten en we zijn benieuwd naar je verhalen ( en naar de preisoep van Moi en de wijnen) . Op 21 december halen we onze bruingebrande meiden op op Zaventem. Feest!!
    Zorg goed voor jezelf en weet dat we met je meeleven. Je bent een dapper Viefje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Vivian

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 50643

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 27 November 2017

Op avontuur in Afrika

16 Maart 2014 - 16 April 2014

Met de rugzak door Indonesie

31 Oktober 2011 - 24 December 2011

Zuidoost-Azie ontdekken

13 Februari 2010 - 08 Mei 2010

Baby'tjes vangen in Ghana

Landen bezocht: