9. Project Hair-do - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu 9. Project Hair-do - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu

9. Project Hair-do

Door: Vivian Janssen

Blijf op de hoogte en volg Vivian

21 Maart 2010 | Ghana, Kumasi

Dag nieuwsgierige aagjes! Deze blog zal die ene vraag, ontvangen per waarbenjij-reactie, mail, sms, telefoon, fax, postduif en rooksignaal (overdrijven is een familiaire aandoening), beantwoorden. Anita formuleerde hem het leukst: “VIEF, HOE ZIT DAT MET JE HAAR?”

Al snel na aankomst in Ghana kwam ik tot de conclusie dat ‘ons haartype’ niet geschikt is voor het Afrikaanse leven. De hitte van de zon maakt het ontzettend droog, waarna de zanderige wind ervoor zorgt dat het vol met klitten raakt. En dan geven de auto’s (zonder roetfilter) er met hun uitlaatgassen nog een lekker luchtje aan. Na een dag voelt en ruikt het zo vreselijk dat je niets liever wilt dan het wassen. Dus je loopt naar de douche, waar er verschillende dingen kunnen gebeuren. In het meest ideale geval komt er, een kleine dertig seconden, een redelijke stroom koud water uit. In het meest voorkomende geval komt er helemaal geen water uit, hoe vaak je ook aan het kraantje draait. En geloof me; haren wassen met een grote emmer water, en een klein bekertje voor het gedoseerd scheppen, dat valt níet mee.

Nu vertelt mijn vader me regelmatig dat ik niet moet denken in problemen, maar in oplossingen. En de oplossing zat slechts een schamele vijf huizen verderop, in dat groenachtige huisje bij het kruispunt. Op een vroege zaterdagochtend ben ik met een dik boek en twee preventieve paracetamolletjes achter de kiezen naar de kapper vertrokken. Vier uur lang stonden er vijf vrouwen tegelijkertijd aan al mijn haren te trekken. Het resultaat is hieronder bij de foto’s te zien. Het grote voordeel hoef ik jullie eigenlijk al niet meer uit te leggen (maar ik doe het toch). Voor drie tot vier weken hoef ik de haarwas-strijd niet te voeren, en dat is me best wat pijn en jeuk waard!

Dus Anietje, dat met mijn haar zit wel goed.

• 21 Maart 2010 - 17:20

Oma Chrisje:

Leuk Vief staan jou die vlechtjes. Veel luchtiger
    met dat hete weer.
    Je praat niet meer over je malaria.
    Ben je helemaal beter? Ik maakte me al zorgen,
    de medicijnen hebben goed gewerkt.Ben je weer druk aan het werk.Dag lieve schat, dikke kus van Oma Chrisje.

• 21 Maart 2010 - 17:21

Lejon:

Nice. Kickass haar!

• 21 Maart 2010 - 17:45

Simone:

Héééé VIEV!!!

Echt super cool je haar zo.

Kan me voorstellen dat je ouders 2x moesten kijken, voordat ze je herkende!!!!

Geniet van je komende periode.

Greetzzzz

Simone wagenaar

• 21 Maart 2010 - 18:06

Diane Compiet-de Wae:

Haaaaaaaaaai,

nu nog het juiste kleurtje en je ben een echt afrikaantje.....

• 21 Maart 2010 - 18:12

John En Elvira:

Wooow Vivian!

Dat ziet er echt heel cool uit!

Je arm heeft ook al een lekker bruin kleurtje..

• 21 Maart 2010 - 19:26

Bas En Jose:

Ha Vivian,
    Dat ziet er leuk uit. En Dat is wel een prima oplossing in het Afrikaanse klimaat.Je ziet maar weer dat je verstandige ouders hebt. We willen de foto's na de ontvlechting over 4 weken ook graag zien. Heb je al veel kleine Ghaneesjes op de wereld geholpen? Zaterdag stond er een mooi artikel over Ghana in BN De Stem en de PZC. Een erg gastvrij en vriendelijk volk. We hopen dat je dat ook zo ervaart. De eerste verhalen zullen we binnenkort al wel "live" te horen krijgen. Pas goed op jezelf en geniet van al je ervaringen

• 21 Maart 2010 - 22:02

Willemijntje:

Mijn reactie was ook gelijk WOW!!! Er zit toch ook zel nephaar bij? Heel mooi!! Moet wel even wennen. Laat je het nog wel in als je terug bent?? Chickie, nog 47 daagjes en dan ben je alweer terug, kijk er naar uit!! Kus

• 22 Maart 2010 - 06:44

Caroline:

hey viv, dat ziet er oppietoppie uit! :-)) Hoe is het verder daar met de bevallingen?

• 22 Maart 2010 - 09:52

Leandra:

Ha die Vivian,
    Super zo je haar, nog even wat bruiner worden en dan zie je het verschil niet meer met de andere inwoners,ha,ha..

Groetjes en nog veel succes daar.

Leandra

• 22 Maart 2010 - 09:53

Janine:

Hey Vivian,
    Je kapsel ziet er super uit! Leuk om je verhalen te volgen.
    Geniet nog daar, en veel bevallingen doen!!
    Kuss Janine

• 22 Maart 2010 - 11:01

A3:

Hé leuk, kan bijna niet geloven dat het 100% je eigen haar is. Lekker gangstah!
    Veel plezier in de komende 6/7 weken nog!

• 22 Maart 2010 - 11:03

Willemien:

Relaxte shizzel!
    Dit is nog eens wat anders dan die dreadlocks die wij wilden op de havo ;)..

Veel plezier ...

• 22 Maart 2010 - 11:37

Claudia:

Heeej Viv!!
    Looks Nice!!! Veel nephaar erbij??
    Hoe staat het met de bevallingen?
    Geniet ervan daar!!!

• 26 Maart 2010 - 23:59

Je Oude (wijze) Heer:

26 maart 2010 - Ôns stae wé bie ônze pôaten in de Zeeuwse klei.
    Ghana, só-dè-móós!… een onvergetelijke ervaring, eigenlijk niet in woorden uit te drukken of in beelden te vatten. We begrijpen na drie weken een beetje waar je het over hebt, Vief.
    Gekker kan altijd, maar gekker dan Ghana ken ik het niet. Een prachtig land, soms zelfs mooi van lelijkheid. Een beetje als het smoel van Mick Jagger voor vrouwelijke diehard Stones-fans.
    Ook omdat Beschermingsfactor 30 ons assimilatieproces nogal belemmerde, bleven we Obruni’s voor de Obibi’s. Geen Ghanees die daar om maalt. Integendeel: where are you from?, y’re welcome!, come and look my friend, please taste-I beg you, in elk dorp high-5’s met alle kinderen tot 6 jaar – en alles met de breedste glimlach en de hartelijkste handdruk. Het zijn de Ghanezen die Ghana schitterend maken. Nog nooit zag ik zoveel vriendelijke en blijmoedige mensen op één hoop. Maar ook de “Obruni’s – entre nous” maakten de reis uniek. Dan weer een expat aan het ontbijt (two shiploads of Vodafone red paint for promotion; Vief: even verduidelijken met een fotootje), en die middelbare Brusselse met een Rastafari-vriend van 50%-minder of de twee sympathieke Jehova’s Getuigen-missionarissen. En natuurlijk volop “lotgenoten” met ook een zoon of dochter in het vrijwilligers/stage-circuit en de vrijwilligers-te-kust-en-te-keur; Tiene van West-Vlaanderen, Willeke uit Nijmegen, TU-Delft rolstoel-techneuten, tapfere Deutsche Mädel-schier Ärzte – te veel om op te noemen, vaak veel ervaringen rijker en een illusie armer – T.I.A. gekerfd in hun ziel – This Is Africa.
    Ik had dit voor geen goud willen missen, maar ik heb de KLM stewardess toch persoonlijk hartelijke bedankt dat ik met haar mee terug mocht naar Nederland.

Moi

Overigens, er is niks romantisch aan slapen onder een klamboe.

• 27 Maart 2010 - 11:59

De Riekjes:

Hoi Viev,
    Kom net van de kapper, we hebben het natuurlijk over jouw kapsel gehad. Wendy heeft dit ook een keer laten doen. Bereid je voor, het kostte haar 12 uur !! (met twee man dus eigenlijk 24 uur)om de vlechtjes er weer uit te krijgen. Het is het handigst om eerst een stuk van de lengte af te knippen en dan pas te beginnen met losmaken.
    Pas goed op jezelf, maar dat lukt wel denk ik. Groetjes uut de Slikweg.

• 28 Maart 2010 - 14:09

Tante Mieke:

Hallo Vivian hoe gaat het er mee?
    V ivian ik heb gehoord dat je al veel hebt meegemaakt.Wij wensen je nog veel succses met je mooie werk daar!
    Vele groeten van
    ome Marius en Tante Mieke

• 30 Maart 2010 - 17:05

Elvira:

Heel erg leuk je haar zo!

Groetjes elvira