5. Paparazzi & Pokerface - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu 5. Paparazzi & Pokerface - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu

5. Paparazzi & Pokerface

Door: Vivian Janssen

Blijf op de hoogte en volg Vivian

25 Februari 2010 | Ghana, Kumasi

Nee, ik ben geen groot fan van Lady Gaga. Eigenlijk vind ik er niets aan. Het is gewoon toevallig dat de titels van haar twee grootste hits compleet de inhoud van mijn dagelijkse rompslomp in Ghana dekken. Verder vind ik het uiterst geestig dat beide woorden met een P beginnen. De oplettende lezer had natuurlijk allang opgemerkt dat de titels van blogs nummer 1 en 2 allebei bestaan uit één bijvoeglijk naamwoord en één zelfstandig naamwoord, welke beiden met dezelfde letter beginnen (heeft dat eigenlijk een naam?). Die traditie had ik graag voortgezet maar al bij blog nummer 3 was mijn inspiratie op (niet helemaal waar; ik wilde nummertje 3 graag ‘Kleurrijk Kumasi’ noemen maar die titel had bij de inhoud van het verhaal echt totaal nergens op geslagen, verder kon ik alleen maar negatieve bijvoeglijke naamwoorden beginnende met een K verzinnen…).

Ik dwaal af, paparazzi dus. Daarmee bedoel ik alle Ghanezen. Alle donkere mensen die hier rondlopen. Mannen, vrouwen, grote, kleine, dikke en dunne. Maar dat ze een donkere huidskleur hebben, is toch wel het belangrijkste gegeven. Want omdat ik juist blank ben, kan ik niet onopvallend over straat. De meesten van jullie, lieve lezertjes, weten dat ik niet zomaar blank ben maar héél blank. Je kan het, het best omschrijven als doorschijnend wit. Sommigen van jullie weten dat ik daar behoorlijk onzeker over kan zijn. Vooral als mensen me er op wijzen. Zit ik mezelf net lekker uit te rekken in de klas, komt er toevallig een stukje buik bloot, moet iemand weer vol verbazing (met een licht walgende bijklank) uitroepen: “ZO, JIJ BENT WIT!”. Weg ontspannen momentje. Om dit in Ghana te horen hoef ik mezelf niet eens uit te rekken, gewoon van huis naar de trotro lopen is genoeg. Iedereen die kan praten vertelt me consequent dat ik wit ben. Niet met zoveel woorden hoor, slechts één woord is genoeg: “Obruni”. Ze bedoelen het vast niet verkeerd, want vaak zeggen ze er nog wel “goodmorning” of “how are you?” bij. Maar toch! Alsof ik zelf niet weet dat ik net zo wit ben als Casper (jeweetwel, het spookje).

Dus, om terug te komen op de titel, trek ik een pokerface. Ik doe net alsof ik het heel leuk vind dat iedereen me verteld dat ik vreselijk blank ben, zwaai vriendelijk, roep: “fine, thank you, how are you?” terug, maar blijf stilletjes toch hopen dat tenminste de mensen uit mijn straat me op een gegeven moment maar gewoon Vivian gaan noemen.

  • 25 Februari 2010 - 15:39

    Jeroen:

    Alliteratie is het woord dat je zoekt. Nice geschreven, kus!

  • 25 Februari 2010 - 15:57

    A3:

    Stelletje racisten daar! xD
    Have fun!

  • 25 Februari 2010 - 16:03

    Hanny:

    Hoi Vivian,
    Ik zie dat het daar tussen de 26 en 38 graden is ben je dan nog niet rood??? Of een heel klein beetje bruin?? Nou hier is de temperatuur heel wat aangenamer dan toen je weg ging hoor. Maar nog wel heeeel grijs. We verlangen zo naar de zon. En hoe is het nu eigenlijk verder er zijn toch nog wel baby's geboren?
    groetjes uut Goes....

  • 25 Februari 2010 - 16:08

    Anita:

    Je kan zo meedoen in de race voor een nieuwe suske en wiske.

    Wat ga je vant weekend doen?

    x

    ps. eerste deel van de stage is in the pocket!

  • 25 Februari 2010 - 16:54

    Kier:

    Hey vief,

    haha maak je niet te veel illusies. Obruni is makkelijker dan Vivian ;) Het zal niet stoppen, tot het moment dat je voetjes de nederlandse bodem weer raken haha..oeps, nu praat ik je niet veel moed in! Ik hoop dat alles nog goed gaat en dat je het inmiddels heel erg naar je zin hebt! LIefs Kier

  • 25 Februari 2010 - 17:21

    Willemijn:

    Je moet gewoon eens het Ghanese woord voor neger vragen ;-) Kun je dat heel de dag tegen mensen zeggen

  • 25 Februari 2010 - 17:40

    Bas En Jose:

    vrolijke Vief
    blije baby's
    besneden boys
    verloren voorhuid
    Hitsige Hutu's
    Tanige Tutsi's
    zinderende zon
    talige trien
    trotse tantes
    cruisende Chrisje
    jolige Janssens
    Dag Detje! (via je dochter in donker Afrika)

    Ha die Vivivian,
    We genieten van je verhalen.
    Geniet jij daar van alles wat je meemaakt. We blijven je volgen.

    Bas en Jose


  • 25 Februari 2010 - 19:07

    Marijke:

    Je kunt ook nog altijd zeggen: ik wit? Jullie zijn juist heel erg BRUIN!

  • 25 Februari 2010 - 19:47

    L To The Ejon:

    ZO JIJ BENT WIT!


  • 26 Februari 2010 - 10:30

    Anne :

    ZO JIJ BENT LEKKER. Dat zouden ze moeten zeggen! Lekkere Zeeuw van me. Ik vind het heel goed hoe je het daar doet! En ook spannend van je eerste Ghanese geboorte!

  • 26 Februari 2010 - 13:17

    Timmeeehh:

    Wederom een topverhaal! Niet te lang, niet te kort, leuk om te lezen! Geniet er van. En ohja, dat voorvalletje van altijd blank, da's een cultureel dingetje, is zegmaar gegroeit vanuit historie, dus jij gaat daar zeker weten verandering in kunnen brengen! Succes lonely traveller!

    Kus!

    (Hetgeen wat Viv bedoelt is inderdaad een alliteratie, maar een alliteratie is niet per definitie een combinatie bijvoegelijk naamwoord / zelfstandig naamwoord. Naar mijn weten is daar geen woord voor, laten we het een Ghanees achtervoegelijk bleeknaamzetsel noemen!)

  • 26 Februari 2010 - 18:09

    Ingrid Roek:

    leuk hoor om je belevenissen te lezen.
    Was me werkelijk nog nooit opgevallen dat jij WIT bent.......
    tegen de tijd dat je terugkomt ben je vast wel een ietsiepietsje verkleurd
    veel groetjes van ons allemaal
    Liefs Ingrid

  • 26 Februari 2010 - 20:15

    Tante Adrie:

    Vivian,

    ik ben in de Steenloperstraat en heb net je laatste verhaaltjes gelezen. Ik vind knap wat je allemaal doet. Ome Sjef zou heel trots op je geweest zijn.

    Groetjes,

    tante Adrie

  • 27 Februari 2010 - 09:49

    Jolanda:

    Hee Vivian!
    Ik heb je site gevonden via mijn papa, die hem weer van je moeder had gekregen..viazorg.. you know me, right? ;) Wat schrijf je beeldend en gaaf! Heel leuk, heb meteen even alles gelezen. Heel veel succes, sterkte en plezier (sorry, wist geen derde woord met die lading met een s) daar nog! Ik zal hier nog wel eens heen surfen :)
    Groetjes, Jolanda

  • 27 Februari 2010 - 18:43

    Corrina:

    Hoi Vivian,
    Wat is het daar heet zeg!!Leuk om je verhalen weer eens te lezen.Wij vinden het erg knap wat je allemaal doet hoor.Ik denk dat je ouders straks wel een extra verkoeling nodig hebben!!denk je ook niet? x Corrina

  • 27 Februari 2010 - 18:45

    Macy:

    hee vief
    wel leuk wat je daar allemaal doet! het lijkt me echt fantastisch werk! maar ik hoop dat het daar goed gaat dus heel veel groetjes van macy

  • 27 Februari 2010 - 19:10

    Maria Verkooyen:

    Hoi Vivian,
    je maakt veel mee in donker Afrika, daar is België niks bij.
    Leuk om je verhalen te lezen, je kunt altijd nog verslaggever worden. Veel plezier nog en wat zal ik zeggen, sterkte? Hartelijke groeten uit Kloetinge, Maria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Vivian

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 50627

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 27 November 2017

Op avontuur in Afrika

16 Maart 2014 - 16 April 2014

Met de rugzak door Indonesie

31 Oktober 2011 - 24 December 2011

Zuidoost-Azie ontdekken

13 Februari 2010 - 08 Mei 2010

Baby'tjes vangen in Ghana

Landen bezocht: