7. Dit is Afrika - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu 7. Dit is Afrika - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vivian Janssen - WaarBenJij.nu

7. Dit is Afrika

Door: Vivian Janssen

Blijf op de hoogte en volg Vivian

04 Maart 2010 | Ghana, Kumasi

Na al bijna twee weken in het overvolle Kumasi was de tijd aangebroken de stad voor het eerst te verlaten. Door alle nieuwe indrukken, het vele werken en het weinige slapen was ik hier ook wel echt aan toe.

Afgelopen vrijdag vertrok ik extra vroeg uit het ziekenhuis om Eva op te halen bij het project waar zij vrijwilligerswerk doet. Niet veel later ontmoetten we ook Gerrit-Jan en met z’n drieën begonnen we de reis naar Nkoranza. Het was een lange tocht maar eenmaal gearriveerd was ik die snel vergeten. Voor twee nachtjes zouden we verblijven op één van de meeste vredige plekken die ik ooit gezien heb; het Hand in Hand Project. Op een prachtig stuk land staan niet alleen enkele guesthouses, het grootste deel van de huisjes wordt bewoond door verstandelijk beperkten en hun begeleiders. De gezinssituatie die wij in Nederland met kleinschalig wonen proberen na te bootsen valt volledig in het niet bij dit project. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week, vijftig weken per jaar zijn de begeleiders ‘thuis’ en zorgen met heel hun ziel en zaligheid voor de kinderen. Niet zo gek dus dat zij door hen met mama of papa worden aangesproken.

Op zaterdag gingen we met de taxi naar Kintampo om de watervallen te bekijken. Bij Hand in Hand hadden we nog twee andere vrijwilligers ontmoet, dus drie op de achterbank en twee op de bijrijderstoel. Op de plek van bestemming stonden Katelijn en Margot al op ons te wachten. De watervallen waren mooi maar wij waren voor de Ghanese toeristen toch net zo bezienswaardig. Na een verfrissende duik moesten we snel in de taxi naar huis. De chauffeur was bang dat het ging regenen en een druppel op je hoofd is hier toch wel het ergste wat je kan overkomen. Met zijn zevenen (exclusief chauffeur) in één auto is toch wel heel gezellig. Neem nog even de hobbelweg in je hoofd die ik een paar blogs eerder al besproken heb, en het plaatje is compleet.
Na het eten in een redelijk afgelegen hotel, probeerden we rond half tien ’s avonds een taxi richting onze bedjes te vinden. Zonder succes. Gelukkig is dít Afrika en besloot een vriendelijke politieman dat het zijn plicht was die vijf blanke meisjes en die blanke jongen, veilig thuis te brengen. Na dit ritje was wel heel het dorp wakker want we hebben heel de weg zitten lachen en gillen van enthousiasme.

Zondag was aapjesdag en dat was zeker een, opnieuw knus, taxitochtje waard. Het is echt heel bijzonder om zulke dieren in het wild te zien, ik ben immers niet meer gewend dan een mus (of met een beetje geluk een roodborstje). Eén van de twee soorten die te bewonderen waren, zijn ook verre van schuw dus we konden echt heel dichtbij komen om foto’s te maken.
Helaas was het hierna alweer tijd om naar huis te gaan. De gedachte aan een heerlijke cheeseburger bij Vic Baboos maakte de reis naar Kumasi een stuk dragelijker. Al die rijst komt me na twee weken eigenlijk de neus al uit. Door de stromende regen renden we naar the-place-to-be maar kwamen tot de ontdekking dat de zondagsrust in acht genomen werd. Ja, ook dát is Afrika.

• 04 Maart 2010 - 16:58

Kyra:

het is aan mij de eerste reactie te geven! Wow, mooi foto's heb je gemaakt! en ziet er idd gezellig uit zo in de taxi/trotro! hoop dat alles goed gaat en je inmiddels weer een paar bevallingen hebt kunnen doen en dat het in het gezin ook weer een beetje rust is gekomen. Veel succes de komende weken!X Kier

• 04 Maart 2010 - 17:03

Vivian:

Jaaaa foto's!!! Wat is je haar ineens lang, die Afrikaanse lucht doet je haar precies langer groeien! =)

• 04 Maart 2010 - 17:23

Willemijn:

Willemijn dus ;-)

• 04 Maart 2010 - 18:13

Anne :

Jeetje Vief! Wat leuk om te lezen! En inderdaad, wat is je haar lang geworden! Echt gek om jou zo op foto's te zien, in die omgeving haha. Wel heel leuk!

Geniet ervan! Xx

• 04 Maart 2010 - 18:35

Marjet:

zo jij maakt effe wat mee; je kan de afrikaanse kleuren bijna reuken.
    nog even dan kan je wat uit gaan rusten met je fam

• 04 Maart 2010 - 19:11

Léjon:

Oe picca's nice nice.

• 05 Maart 2010 - 14:28

Oma Chrisje:

Dag lieve Vivian,
    Wat heb je een leuk verslag geschreven over je reis en prachtige foto's..
    Ik heb ze opgeslagen en ga ze gebruiken als aanzichtkaart. Goed idee!!!

• 05 Maart 2010 - 20:42

Ronny:

Hallo Vivian Marie,
    Mooie foto's, wat zie je veel van een compleet ander werelddeel. Doe de groeten aan je vader en moeder en geniet ervan.

• 06 Maart 2010 - 17:02

Margot Pels:

Vief!! Hahaha die foto met ons zevenen in de taxi! Echt geweldig! Heb m even gepikt van je;)

Kuss en tot snel!

Ps. TAMALE IS LEUK!! Je moet ook verhuizen joh;)

• 13 Maart 2010 - 13:54

Els:

Hee Vivian!

Wat leuk om je verhalen te lezen! Mooie foto's ook, die van jou en dat kindje is echt schattig haha.
    Maar je maakt daar heel wat mee zo te horen, jeetje die bevalling van dat overleden kindje.. Ik doe nu gynaecologie in nieuwegein (vind het echt geweldig!) maar ik moet bij een gewone bevalling al een traantje wegpinken, dus had er echt niet tegen gekund. Knap hoor!
    Heel veel succes maar vooral ook heel veel plezier de komende tijd!

Liefs Els

(die geweldig grappige bas en jose zijn geen familie van me hoor :P)